onsdag, september 14, 2005

Nash-likevekter

I den siste tiden har vi på skolen lært om Nash-likevekter. Vi fikk også høre at det er laget en film om han som heter "A beautiful Mind". Jeg hadde sett denne filmen før, men den gangen var det mot min vilje. jeg bestemte meg derfor for å se filmen om igjen, med en baktanke om at dette kanskje kunne være nyttig i forhold til skolen også. Faktisk følte jeg at jeg fikk en god del ut av det også. Ikke bare var det en god film, men det er særlig måten Nash kommer inn på sin teori som jeg synes er interessant.
Det viser seg nemlig at hele teorien kommer inn i det det kommer en flott jente inn i baren der de er sammen med 4 venninner. Guttene konkluderer med at Adam Smith sin teori om at det beste for gruppen vil være at hver enkelt gjør sitt beste individuelt. Nash derimot ser plutselig at det beste for gruppen er at hver enkelt gjør det beste for seg selv og gruppen. Derfor konkluderer han med at hvis de i stedet for å alle satse på den flotte jenta, og alle får avslag, bør de be opp en venninne hver. På den måten blir ikke venninnene til den peneste jenta sure fordi guttene ikke prøvde seg på dem først, og gir dem avslag, men guttene får seg en jente, om enn ikke den aller fineste, så får de i alle fall en jente, og alle blir fornøyd.
Konklusjonen som trekkes er altså at om alle velger et alternativ som er til beste for gruppa og seg selv, blir alle fornøyd, og vil ikke gjøre noe annerledes om de fikk valget en gang til.
Nå skal man vel ikke si at dette er en god måte å gå frem på i forhold til jenter nødvendigvis, men i en handelssituasjon viser det seg å fungere.

Ingen kommentarer: