mandag, mars 05, 2007

Jeg tok meg min nystemte sitar i hende...

Da er det svært kort tid igjen til jeg forlater Bergen, og blogging blir det nok lite tid til den siste uka. Har mye pakking, jobbing og skolearbeid å gjøre. Det har vært noen interessante år her i Bergen, jeg har lært mye, ikke minst om bergensere. Vil som en siste hyllest til byen før jeg drar nevne mine lærdommer om Bergen:

- Bergensere har "landskamp" mot Norge hver gang Brann spiller. (Nasjonalsang og alt er med, jamfør o herlige "nystemten")

- Bergensere er fotballoptimistiske (Brann kommer til å ta seriegull hvert år de siste ukjent antall årene) (Synger "vi vinner serien i år" når de ligger nest sist på tabellen)

- Bergensere har mange mattradisjoner, noen mer normale enn andre. (Pinnekjøtt til jul, rømmegrøt med spekemat og vannkringle til 17. mai, sjokoladetennisracketter fra Minde til jul( Har fortsatt ikke sett sammenhengen mellom tennis og jul, men det er ikke alt som er gitt meg å forstå))

- Bergensere vrenger av seg skjorta så fort det er lettskyet. (Sol er til tider mangelvare)

- Man er ikke ekte bergenser hvis ikke foreldrene, besteforeldrene og oldeforeldrene er født, oppvokst og har bodd i Bergen hele livet. (Fikk undervisning om temaet av en kunde første året i Bergen)

- Folkemening: Rosenborg har hatt flaks 24/7 de siste 15 årene eller noe sånt

- Mange bergensere er ikke helt strøkne i geografi utenfor de 7 fjell, men til gjengjeld eksperter innenfor. (Hamar, Aust Agder?)

- Folkemening: Bergen burde vært et eget land

- Alle skal vite hvor den blå steinen er

Vel, alt i alt må jeg si at de fleste bergensere jeg har truffet har vært meget hyggelige, og jeg har hatt 3,5 fine år her i byen. Har trivdes veldig godt, så takk til alle som har gjort tiden til det den har vært. Skal innrømme at det blir litt trist å dra fra byen, men heldigvis har jeg noe å komme til også.
Jeg kommer i alle fall til å savne både folkene og byen. Bergen er fantastisk by de gangene det er oppholdsvær. Og hva fotballkamper anngår så er det jo fantastisk stemning på kampene. Norge hadde ikke vært det samme uten Bergen.

2 kommentarer:

Sunniva Erlandsen sa...

Trodde da ikke at sjokolade-tennisrackerter er noen bergensk tradisjon? Har man ikke det overalt til jul?

Sunniva Erlandsen sa...

Du har 'an forresten. (Mer info på bloggen min)