søndag, januar 02, 2011

Yes man

I det siste har jeg fått en god del sms, e-post, facebookinvitasjoner osv. Med oppfordring til å melde meg inn i grupper, aksjoner, sende sms eller e-post til div. mennesker osv. for å si min mening som kristen om hvor mye jeg er imot noe. En av de siste store sakene er programmet "trekant" på NRK. Dette har fått meg til å tenke litt. En av tingene jeg tenker på er: Er det slik jeg skal påvirke verden tro? En annen ting er: Hvordan vil folk vurdere det jeg sier i denne og senere andre saker? Og sist men ikke minst: Kan vi ha andre måter å være innflytelsesrike på i samfunnet utenom "nei-kampanjer"?
Først og fremst vil jeg si at mange av sakene som jeg får spørsmål om å signere på at jeg er imot, er jeg kanskje i utgangspunktet imot. Jeg synes ikke at alle tvprogrammer er passende å vise, og tror ikke det er sunt. Men samtidig er også mye av dette ting folk har tilgang på fra før også. Det jeg er mest redd for er å bli sett på som en såkalt "mørkemann" som er imot alt mulig og aldri er positiv til noe. Ja, jeg ønsker å være klar på hva jeg mener er bra og positivt, og hva jeg mener er dårlig, destruktivt, samfunnsødeleggende, ukristelig osv, men jeg tror kanskje at det finnes en mulighet utenom "nei-kampanjer". Jeg er nemlig veldig positiv til "Ja-kampanjer". Det er den veien jeg har tro på å påvirke verden.Hvis jeg i stedet for bare å si "jeg er imot programmet trekant", hva med å fortelle om det fantastiske ved at sex holdes innenfor rammene til det monogame ekteskapet. Jeg tror i alle fall at det er en mer positiv måte å markere seg som kristen i samfunnet på, og jeg tror også at det er en måte som flere vil lytte til det du sier.

2 kommentarer:

Espen sa...

Ja, detta var godt tenkt/skrevet, Jostein!
Jeg var en gang medlem av ei facebook-gruppe "..mot kristne motstandsgrupper", så jeg er helt enig med deg i det du skriver - folk må få vite hva vi og Jesus sier JA til!
Elske Gud, elske mennesker, elske livet!

Sunniva G.N. sa...

Amen!