onsdag, april 09, 2008

Alteret først og fremst

I starten av året hadde pastor Kjell (Inger Maries onkel) flere undervisninger om å søke Gud først. Den første gudstjenesten viste han at selv om man kanskje har mange ting man vil gjøre, og mye rundt seg som ønsker å ta tiden, er det viktigste vi kan gjøre å gå til Gud først av alt. Dette ble illustrert med at han laget til et alter der han noen kom å ville legge alt mulig annet rart, men der han ryddet disse tingene til side, slik at han kunne fokusere på Gud. Dette er noe jeg tror er helt sant, og har selv fått erfare det på et av områdene i livet, nemlig økonomi.
Det står i bibelen om å gi tiende, og det som står i bibelen, tror vi på. Men en periode mens vi var i en prosess med skifte av menighet, betalte ikke vi tiende. Og det vi opplevde var at vi aldri har hatt så dårlig råd som i den perioden der vi ikke gav fra oss 10% av inntekten. Dette har selvsagt også en sammenheng med løftene som står om velsignelse når man gir Gud det han skal ha. For aldri har jeg hatt så mye biltrøbbel osv. som i denne perioden. Ikke at man skal gi tiende av frykt for alt galt som kan skje, men Gud gir oss alltid det vi trenger, slik han har lovet, når vi søker han først.

4 kommentarer:

Anonym sa...

amen!!
imarie

Anonym sa...

Jostein, du blogger fremdeles!HurraHurra, jeg trodde du også hadde gått ned med mann og mus i denne bloggeverden.
(med tanke på at jeg ikke har vært inne og sjekket oppdateringene dine på mange mnd, har jeg vel litt skyld i denne konklusjonen selv..)
men så kjekt, da skal jeg begynne å følge med igjen!:)
Hils Madamen

Anonym sa...

du e ikkje så du du jostein:) Kroleis går det med deg/ deko for tida? Savner deg no her i vest.. :)
- Ingrid

Anonym sa...

eg meinte å sei at du ikkje e så dum... ;D